torsdag, august 09, 2007

Nu er der gået to uger...

Ja, så er det allerede over to uger siden, vi ankom til Africa Mercy, og vi kan efterhånden indse, at tiden også går hurtigt i Afrika. Vi er ved at føle os hjemme på skibet - vi kan da for det meste finde det, vi søger - når bare man ved hvilket dæk, det er på! Skibet her har 8 dæk, hvor det 8. dæk er helt øverst, og hele dæk 1 er maskinrum. Vi forundrer os over, hvordan ens krop vænner sig til sine omgivelser... Det der i starten fik os til ikke at føle os helt hjemme her, var bl.a. at man snublede over hver eneste dørtrin (og dem er der mange af), men efter et par dage koordineres skidtene automatisk, så man undgår at placere foden lige inden trinnet - det er da fantastisk!

I dag havde vi brandøvelse på hele skibet, dvs. alle skulle agere, som hvis der var en rigtig brand. Peter er en del af brandteamet, så han skal reagere på det første af to alarmsignaler. Jeg er blevet "cabin-checker", dvs. jeg har ansvar for at tjekke 8 kahytter på dæk 7, og hvis de står ulåste, skal jeg undersøge, om der er nogle derinde. Det var faktisk meget rart at prøve det i tilfælde af, at man engang skulle komme ud for det i virkeligheden! Og så fik jeg også en lejlighed til at se kaptajnens kahyt ;-)
(Dette er ikke Kou - men Rhiannon King (venstre) og Ann McFarland med en patient) - vi tager ikke billeder på hospitalet selv, det gør kun en fotograf af hensyn til patienterne.
Min adopterede patient Kou, som jeg har fortalt lidt om, havde en vellykket operation i knæet, og efterhånden som dagene gik kom smilene lige så stille frem på det lille mørke ansigt. Det var rart at se, at hun følte sig mere og mere tryg ved situationen. Hun tog hjem i går med et gipsben, og om et stykke tid kan kun komme til at gå normalt igen - det er en utrolig lettelse i hendes liv, og hendes familie (og mange andre!) er også meget taknemmelig for det, vi gør her i Monrovia.
Sådan nogle små glimt i hverdagen er med til at minde os om det store arbejde, vi er en del af med Afrika Mercy - vi er med til at ændre mange menneskers liv - hvor er det stort!!

Jette

1 kommentar:

Line sagde ...

hey jette og peter

det er nogle helt utroligt oplevelser i får. beklager jeg ikke har fået skrevet herinde noget før, men det har været en hektisk sommer. jeres arbejde er imponerende og det samme med billederene ! hos mig er der ikke sket det vilde. jeg har brugt en del tid på spejderne her i sommer med deres tur til skotland osv. det har været en helt aldeles fantastisk tur og det engelsk som ungerne har lært er imponerende !
Jeg arbejder nu hektisk med at blive klar til på mandag hvor jeg for første gang skal stå overfor de elever jeg skal arbejde med de næste 3 år.. det er lidt skræmmende men også meget udfordrende efter en sommer hvor der har været rigtig tid til at glemme lidt af den praktiske undervisning man har lært..
jeg vil smutte igen - håber jeg har lagt denne hilsen det rigtige sted.. håber selvfølgelig os i begge har det super godt og fortsat nyder alt det nye og spændende !
Mange sommerhilsner
Line Gundersen