lørdag, august 25, 2007

Der er bare noget specielt ved denne dato...

Jeg måtte bare skrive et indlæg på denne dato - i aften er det præcis en måned siden vi ankom til Africa Mercy! Hvor er det bare vildt! Det er slet ikke til at forstå! Der har været en del dage på det sidste, hvor vi ikke har fået skrevet noget, og det skyldes dels, at vi har haft lidt travlt og dels, at vi ikke har været helt på toppen! De nye bakterier synes at trives godt i vores maver, og det forsøgte vi så at få bugt med ved at faste i to dage - det kunne de tilgengæld ikke lide, så nu har vi det bedre. Ved at faste - dvs. ikke spise, kun drikke vand med salt og sukker, får kroppen mulighed for at blive renset helt igennem. Mange kan døje med maveproblemer i flere uger, så vi mente, at det kunne være en god invistering at prøve dette - og med rette.

Det er sket en del siden sidst - og nogle af vores største bønner er blevet opfyldt. Jeg har fået lov til at blive en del af akadamiet her på skibet! Det er virkelig dejligt at udfylde en rolle på skibet, hvor man får lov til at bruge de evner, man har. Det er dog kun et "bijob" ved siden af mit oprindelige, men alligevel! Jeg underviser i matematik en time om dagen i 3. klasse, som består af Josie fra Ghana, Noah fra England og Sam fra Canada, så som I nok har gættet, foregår undervisningen på engelsk ;-) Det er meget spændende, men også udfordrende! Normalt plejer jeg ikke at have de helt store problemer i matematik, men jeg må erkende, at jeg nu kan have problemer med at finde de rette ord til at beskrive matematikken. Men heldigvis kommer det ret hurtigt, og eleverne er meget søde til at hjælpe! De lærer matematik, og jeg lærer engelsk! Derudover underviser jeg i PE (Physical Education = idræt) for 8 ældre elever i 7.-12. klasse. Her er det mere rammerne, som er en udfordring - det handler om at være kreativ! Når det ikke regner (men vi er jo midt i regntiden...) kan vi låne et udendørsområde hos UN, som ligger lige ved siden af skibet, og det er rigtig rart! Men hvis det regner, må vi enten blive meget våde eller blive indedøre på skibet, hvor der ikke ligefrem er en stor hal. Men jeg vil ikke klage - jeg er bare glad for, at jeg kan få lov til at undervise lidt!
Jeg tænker nogle gange på mine studiekammerater, hvor mange af dem er begyndt at undervise på fuld tid - det er altså ikke bare noget, man bare lige gør! Jeg læste lige på dr.dk, at efter 2 år planlægger hver anden nyuddannet lærer at stoppe - hvor er det vildt! Det siger vel bare lidt om, hvor krævende det er - og det må jeg jo så have til gode... Jeg starter blødt op med mine 5 matematiktimer og 2 idrætstimer om ugen. Jo, jeg er dybt taknemmelig!

Jette

1 kommentar:

Anette sagde ...

Hej Jette og Peter! Dejligt at høre, at I er ved at være ovre jeres maveonde.. Jeg håber, I har det helt godt nu! Og skønt, at du, Jette kan få lov til at bruge dine evner, og det er vel også en god ting, at det kan være lidt udfordrende.. Det hele er sikkert med til at modne dig i faget, og giver dig erfaring.
Jeg er lige startet på pædagogsem. i dag, og mit første indtryk er positivt. Vi er vist 28 i klassen, hvor 3 er mænd. Der er dog en stor aldersspredning, vist lige fra 19-47. Men håber alle vil komme til at føle sig en del af klassefællesskabet. Jeg skal på hyttetur fra d. 30.-31. sep., det er jeg lidt spændt på... Men håber selvfølgelig, at det ikke kun vil gå op i druk..
Jeg savner jer og holder meget af jer! Kærligst Anette