onsdag, oktober 24, 2007

Rektalundersøgelse

Ja hvad kommer man ikke ud for her på skibet. Det var dog ikke mig, der blev undersøgt, men vores Harbour Generator, som vist ikke har det alt for godt.
For hurtigt at kunne vurdere tilstanden af motoren gik vi op på Dæk 3 på hospitalet og lånte en kikkert, som vi så kunne bruge til at se inde i forbrændingskammeret, om det nu var, som det skulle være.
(For de mere teknisk intereserede) Det var den tidligere Hovedmotor 1 i BB side, som blev undersøgt. Smøreolieforbruget er 3 gange så stort på denne som den tilsvarende i SB side, og vi mistænker, at olien kommer ind langs ventilspindlerne på indsugnings siden. Tidligere undersøgelse på en cylinder viste, at dette højst sandsynligt var tilfældet, og det blev nu bekræftet, at smørreolie kommer ind i forbrændingskammeret via indsugningsventilerne på flere af cylinderne. En del foringer viste sig også at være noget beskadiget af flere dybe ridser, som olien kunne løbe i, men det er jo godt med nogle udfordringer.
Ja jeg lærer noget nyt hver dag, og nu kan jeg også lave en kikkert undersøgelse, men jeg holder mig til maskinerne, og lader lægerne om patienterne.
Vi tog et stempel ud for at se nærmere på skaderne. Der er 16 af disse stempler i motoren, så det var rart, at vi med en kikkert kunne finde det stempel (og foring), som vi helst ville tage ud og se nærmere på.
Peter

1 kommentar:

Aleksander sagde ...

Jeg likte løsningen for å inspisere sylinderene:) Å jobbe på et hospitalskip har absolutt sine fordeler.